zuid-afrika-hobo.reismee.nl

dag 1 johannesburg - pretoria - voortrekkersmonument

Hallo iedereen,

De eerste echte dag van onze reis is een feit. Voor de mensen die nu aansluiten aan de reis, welkom. Mijn naam is Ina en ik doe deze reis samen met mijn vader. Op schrijffouten ed moeten jullie niet letten, die zijn er deze reis niet dit is op zijn Zuid-afrikaans / Wuustwezels geschreven ;-)

Na een niet bijzondere nachtvlucht van 11uurtjes kwamen we deze morgen aan in Johannesburg. Deze stad is blijkbaar niet echt toeristvriendelijk dus gaan we snel verder door naar Pretoria. Om ons onmiddelijk thuis te laten voelen staan we midden in de ochtendfile richting Pretoria.

Pretoria is de parlementaire hoofdstad van Zuid-Afrika, dus 6 maanden per jaar is het parlement hier aanwezig. Maar hierover later meer. Eerste halte is het Voortrekkersmonument.

Dit monument staat er ter nagedachtenis van een strijd tussen 300 Boeren en 3000 Zulu mannen op 16 december 1838. Om de overwinning te vieren en de overladen soldaten te eren is ere en kerk- monument gebouwd. In dit monument staan rondom rond 27 panelen waarin het verhaal voor, na en tijdens deze bloederige strijd wordt weergegeven. De boeren ( dit zijn de europese bezetters die vanuit Kaapstad vertrokken zijn om elders in Zuid-Afrika een eigen lap grond te bezetten) vechten met de lokale stammen de Zulu’s. Door een betere strategie en positie konden de boeren deze strijd ter hoogte van bloedrivier winnen.

Om deze dag ter herdenken is er dus dit monument gebouwd. Bovenaan zit een koepel waarin een gat zit. Op 16 december om 12u straalt de zon doorheen dit gat en schijnt dan op een lege sarcofaag om de gesneuvelden te eren. Voor het monument ligt de overeenkomt die tussen de beide partijen overeen gekomen is.

Volgende halte is het Kruger museum, hier bekijken we de eerste presidentiele woning van Kruger in Pretoria.

Daarna doorkruisen we Pretoria en de ambassade wijk om zo uit te komen bij het union building of het parlement. Hier houden we maar even halt omdat niet iedereen het hier zo heeft met de (heel) blanke kleur van mijn huid.


Onze buschauffeur brengt ons vervolgens veilig en rustig ( toch aan de slapende mensen op de bus te zien) naar onze eerste overnachtingsplaats Zebra lodge.

Hier zit ik dan, mijn verslag van de dag te maken om te delen met jullie. Ondertussen zie ik de leden van onze groep stillaan binnendruppelen in de bar. Marc 1, Marc 2, Marc 3, …. Marc is een populaire naam deze reis.

normaal zitten er foto's in mijn verslag , maar het internet wil hier niet echt mee dus ik zal deze er morgen trachten bij toe te voegen.

Zo dadelijk lekker eten en als ik goed luister hoor ik toch mijn bedje ook al roepen. Tot morgen.

groetjes en tot morgen iedereen ... dan ga ik op diamantenjacht ...

Reacties

Reacties

Moeke

Hallo,leuk te lezen dat julie goed zijn aangekomen.hoe is het weer daar? Bij ons is het minder het begint te regenen.met moeke gaat het al stukje beter.maar begint julie al te missen.heel veel groetjes van moeke en jelka

Werner

Hallo, files en mist hebben we hier ook, een bbq spijtig genoeg niet. Mooie beelden zullen er nog wel aankomen. Je zuid afrikaans is niet slecht. Ik blijf jullie volgen !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!