zuid-afrika-hobo.reismee.nl

dag 2 - Cullin diamant mijn - hazyview

Hallo iedereen,

Na een goede nachtrust kwam de wake-up call om 6.15u toch nog vroeger dan verwacht aan. Maar als je iets wil bekijken op je reis moet je vaak opofferingen maken en vroeg uit de veren. Zuid afrika is al wakker op dit uur, de pauwen op het domein lopen al te pronken met hun veren.

De eerste echte stop is de Cullinmijn. Deze mijn is sinds 1905 aktief en is een van de meest actieve mijnen in Afrika. De grootste diamant hier gevonden produceerde onder andere de diamanten voor de kroonjuwelen van Engeland. Oorspronkelijk was dit een mijn die uitgegraven werd, maar na op een harde lag te stuiten zijn ze onder de grond verder gegaan via tunnels.

Toch een aantal interessante dingen geleerd vandaag. Elke dag wordt er ongeveer een handvol diamant naar boven gehaald. Deze moeten uit ongeveer 1100 Ton (=1100.000 kg) ertsen uitgehaald worden. 80% van dit handvol is stof of te klein voor juwelen en wordt voor industriele doeleinden gebruikt. Deze mijn is 24/24u en 7/7 in bedrijf. Er wordt gewerkt in een vroege, late en nachtploeg. Op het einde van de nachtploeg wordt door een explosie een deel van de mijn ontgonen, de vroege ploeg zal dan dit puin opruimen en de gevormde opening stutten. De Late ploeg zal vervolgens de ertsen naar boven transporteren via lange kabels en kratten. ( we zitten op 850 m diepte) en stillaan beginnen de boorgaten te vormen voor de nieuwe explosie die verder door de nacht voorbereid en uitgevoerd wordt. Het was zeer interessant, maar ik was eerlijk gezegd toch ook graag eens een kijkje beneden gaan nemen.

Vervolgens zetten we onze weg verder naar Hazyview ( en komen we te weten waarom afdalen in de mijn niet lukte) we hebben een route van toch een 5 a 6 uurtjes voor de kiezen. Deze route is een mooie panoramische route door een deel dat de drakenbergen genoemd worden. Ze vertellen ons dat dit mooi is, want het heeft een groot deel geregend en het was op de grote hoogte ook best wel mistig. Tussen de regen en mist door kunnen we ook soms effectief bevestigen dat het een prachtig uitzicht is.


Net na het vallen van de avond komen we aan in onze prachtige lodge. Morgen als het licht is toch even foto’s maken vanaf mijn balkon om zo stiekem de mensen wat jaloers maken die thuis meevolgen ;-)

Tot morgen iedereen.



Reacties

Reacties

pierre

Prachtige foto's en streek

pierre

Ho ja die steentjes komen me bekent voor

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!