zuid-afrika-hobo.reismee.nl

dag 3 de panorama route

Goeiemorgen iedereen,

Zoals gisteren beloofd, foto's vanuit mijn prachtige kamer genomen terwijl ik dit verslag schrijf.

Vandaag hebben we een groot deel van de panorama route gereden. Vandaag is de hemel opgeklaard en kunnen we genieten van de prachtige omgeving.

Eerste stop zijn de 3 rondavels, dit zijn 3 heuvels uitgesleten in een prachtige canyon. Onderaan de canyon zien we een prachtige helderblauwe rivier, dam, die de watervoorraad voor de omgeving voorziet. Hier zien we dat deze omgeving nog veel watersnood heeft, het peil staat zeer laag.

De volgende stop is de kruising tussen de blyde en Treur rivier. Toen de kolonisten door deze streek trokken hielden ze halt aan de Trieste rivier, de mannen trokken verder met de boodschap over 3 weken terug te komen om verder te trekken. 3 weken werden er 6, 7 en meer tot het punt de vrouwen beslisten dat de mannen niet zouden terugkomen en ze zelf besliste door te trekken. Een week later aan een nieuwe rivierbedding ( de blyde ) kwamen de 2 groepen elkaar terug tegen. In de uitgesleten gaten van deze rivier is er goud gevonden.

Onze volgende zijn stopplaats de berlin waterval en god’s window.

Vervolgens stoppen we in een plaatsje Graskop waar we gaan eten. De lokale specialiteit zijn hier pannenkoeken, de pioniers moesten altijd alles mee nemen dus koken was vaak vrij eentonig. Tot op een moment ze ontdekte dat de termieten heuvels langs de kant gebruikt konden worden als oven. In deze ovens konden ze plots brood en bv pannenkoeken maken.

Onze laatste stop van de dag is een oud dorpje genaamd Pelgrims rest, hier zat de goudcommesaris die het goud kon uitbetalen. Het dorp is in de orginiele staat terug gebracht zoals toen het opgericht is. Er staat nog een hotel en de kerk die hier gezet is werd heel snel omgebouwd tot iets ‘nuttig’ namelijk een bar.

In het dorpje op de oude begraafplaats is er een graf dat er helemaal anders uitziet dan alle andere graven. Een normaal graf is van oost naar west, dit graf ligt van noord naar oost. Dit is Robbers grave. Deze man is een misdadiger, hij had een tent gestolen, hierop stonden zware straffen. Hij werd verbannen uit het dorp, maar niet voordat hij half geschoren werd over zijn volledige lichaam. Dit om aan de naburige dorpen te tonen dat het een misdadiger is en moet overleven in de wildernis alleen. Als er dus een halfgeschoren man opduikt in het dorp wordt hij automatisch geexecuteerd en in een noord-zuid gelegen graf begraven. ( het meest bezochte graf op dit kerkhof is dus een graf van een misdadiger) Op sommige graven vinden we de tekst terug, nl accidentele dood, dit zijn ter dood veroordeelde

Vanavond nog een rustige avond, morgen gaan we naar het Kruger park en hopen de big 5 te spotten, spannend…

Marc en ann

Het is precies dat we er bij waren