zuid-afrika-hobo.reismee.nl

Dag 14 swellendam - hermanus - valse baai - kaapstad

Als eerste doen we een wandeling vanaf ons hotel naar het bartholomeus diaz museum. Voor het museum staat een enorme boom, deze boom is meer dan 500 jaar oud en wordt ook wel eens de postboom genoemd. Toen de ontdekkingsreiziger Diaz hier passeerde en er een vaste stopplaats van maakte voor de route rond de kaap, werd deze boom gebruikt als postbus. Er werd een schoenonder begraven met brieven over sterfgevallen en ander nieuws.

In het museum vinden we een exacte replica terug van een van de 3 de boten die Diaz tot hier gebracht heeft. Op elke boot leefde 36 mensen, deze sliepen op dek ! Wat een hondenleven !!

Volgende halte Swellendam, dit is de op 2 na oudste stad van Zuid- Afrika. Het is een echte oud Nederlandse stad. We bezoeken er een drosdy, dit is de vertegenwoordiger van de gouverneur. Deze man was uitvoerende en beslissende macht dus kon je hem beter te vriend houden. We zien hier een mooi echt oud Hollandse bouwstijl.

Onderweg zien we weer een totaal ander landschap dan de voorbije dagen. Glooiend en heuvelachtig, enorm droog en veel graanvelden. Verder richting Kaapstad zien we de eerste wijngaaarden verschijnen.

Vervolgens zetten we onze weg verder richting Hermanus en hopen op walvissen te zien. Ondertussen hebben we de atlantische oceaan voor ons en niet meer de Indische oceaan zoals we vorige dagen. Maar de zichten blijven prachtig, spijtig genoeg wel zonder walvissen :-/

Via valse baai, komen we aan in Kaapstad. Valse baai heeft zijn naam te danken aan de vele keren dat de zeelieden foutievelijk dachten aangekomen waren in Kaapstad terwijl ze 30km vroeger zaten in valse baai.

Bij binnenkomst in Kaapstad worden we weeral verwelkomd door de moderne wereld ... file ! Maar ook dit prachtige zicht van de Tafelberg langs zijn minder gekende kant wil ik jullie niet ontnemen.

Tot morgen iedereen