zuid-afrika-hobo.reismee.nl

Dag 16 Stellenbosch - franschhoek

Vandaag weer even met de voeten op de grond en een check met de realiteit. Bij het binnen en buitenrijden van Kaapstad zien we de verschillende sloppenwijken. Er zijn nog echte sloppenwijken en er zijn Mandela huisjes. Dit zijn wijken opgebouwd om de sloppenwijken te kunnen afbreken en de mensen een correct onderkomen te geven.

Vervolgens zetten we onze weg in het verleden verder en trekken we naar Stellenbosch. Dit is een van de oudste steden in Zuid-Afrika, er staan huizen van 1704 die er nog steeds erg bewoonbaar uitzien. We bezoeken 4 huizen uit verschillende tijden en worden er telkens verwelkomt door een dame in traditionele kledij.

Vanaf de bovenverdieping van een van de oude huizen hebben we weer het uitzicht op een prachtige tuin.

In Stellenbosch vinden we een oude winkel van 1904 Omie Samies winkel. Deze winkel is altijd opengebleven en je kan er alles vinden, kledij, bestek, etenswaren,.... echt gezellig.

We bekijken vervolgens het taalmonument in Paarl. Dit monument is opgericht op de Afrikaanse taal te herdenken en om te vieren dat ze eindelijk na 250 jaar voor gevochten te hebben erkend is als een officiële taal. De Afrikaanse taal is een heel gezellige, grappige, natuurlijk aanvoelende taal. Het is een samenvoeging van vooral Nederlands, Frans, Duits, Indisch, en Afrikaanse talen. Samen geeft dit dus het Afrikaans.

Als je naar Zuid-Afrika.komt ga ja natuurlijk een wijnproeverij doen. We bezoeken fairview wijndomein. De wijngaarden bezoeken we spijtig genoeg niet het is alleen een proeverij.

We hopen morgen op een minder winderige dag dan kunnen we met de kabelbaan naar Tafelberg gaan.