zuid-afrika-hobo.reismee.nl

Dag 10 chinta

Vandaag bezoeken we het oude parlementsgebouw en het huidige Nelson Mandela museum. We bevinden ons midden in zijn geboortestreek. Later vertellen we meer of Nelson Mandela.

Onderweg verlengen we het thema van gisteren ... wegenwerken. Bij het eenrichtingsverkeer ( dat soms lang duurt) staan vaak dames die bananen en andere dingen verkopen aan de wachtende. De witte verf-crème die ze op hun gezicht smeren is tegen de zonnebrand.

Het hotel is een prachtig hotel en kamer met uitzicht ?

Om zes uur, voor het eten krijgen we aan dit prachtige uitzicht een aperitief aangeboden.

De mannen van de groep genieten van het uitzicht met de aperitief. Op de zee zien we in de verte ( spijtig genoeg te ver om foto’s te maken) zien we regelmatig walvissen opspringen uit de zee ?.

dag 9 mhtatha - coffebay

Vandaag rijden we doorheen het binnenland naar 'the wild coast' can uit Afrika.

We trachten te stoppen aan een schooltje om hier schriften enzo af te geven maar spijtig genoeg is de school al gesloten. Een paar jongens die achtergebleven waren om te voetballen hebben dus geluk en krijgen een schriftje.

Onderweg zien we het armere Afrika, de mensen wonen hier nog op de traditionele manier in rondavels. Per woonerf staan er minimaal 2 rondavels, een voor de man, een voor de vrouw. Vervolgens staat er vaak ook nog een extra gebouw voor de keuken en een buitentoilet.

Onderweg moeten we 4X4 rijden om goed aan te komen, wegenwerken en kronkelende wegen waren vandaag het thema van de dag. Petje af voor Hugo onze chauffeur.

Morgen leren we meer over Nelson Mandela.

dag 8 Kokstad

Vandaag een heel kort verslagje,

Er is eigelijk weinig tot niets te vertellen vandaag ... we hebben een lange busrit achter onze kiezen 500 km.

Dat was zowat het spannendste dat er gebeurd is, buiten dat het mijn verjaardag is vandaag ;-)

Morgen hopelijk iets meer te vertellen.

PS de foto's van gisteren hebben jullie ook nog tegoed maar het internet wil niet meewerken ...

dag 7 Sint Lucia

Weer al een dag voorbij, onze eerste week zit er al weer op, tijd vliegt !

Vandaag gaan we naar Sint Lucia, en bezoeken we Isimangaliso park. We zijn maar een kleine 80 km verder dan gisteren, maar toch scheelt de omgeving hier verschrikkelijk.

In het park dat gekend is voor zijn nijlpaarden, rijden we door een licht glooiend landschap met hier en daar een grote vlakte. En plots krijgen we het volgende beeld als we de hoek om draaien !

We zijn aangekomen aan de kust van de indische oceaan, prachtig hier. Ook hier zien we weer de zebra’s, wildebeesten, neushoorns, en kleine en grote antiloop soorten. Aapjes komen we ook tegen.

Na de middag doen we een cruise op het meer hier aan het dorp, het zit vol met nijlpaarden en krokodillen. Een aantal weetjes over het nijlpaard, dit is het gevaarlijkste dier van de big 5, jaarlijks dood het tot 3000 mensen ! Een volwassen dier kan tussen de 2,5 en 3 ton wegen. Overdag slaapt, en leeft het dier in het water, en vanaf dat de zon ondergaat verlaten de dieren het water om te grazen.

Dit wil zeggen dat het nabijgelegen dorpje Sint Lucia ‘s nachts en ‘s avonds volloopt met de nijlpaarden uit het nabijgelegen meer. We gaan na een heerlijke maaltijd van, hoe kan het ook anders vis, kijken of we nog wandelende nijlpaarden vinden. En we vinden er niet zo ver ver van de guesthouse 3 terug. Alle guesthouses zijn afgesloten met grote poorten om de dieren zo veel als mogelijk buiten te houden.

Morgen is het een lange dag op de bus om ons een eind verder richting kaapstad te brengen.

dag 6 Hluhluwe park

Hallo iedereen,

Vandaag zien we inderdaad met het verder door Swaziland trekken dat dit echt een land is dat in armoede leeft. Onderweg naar de grens stoppen we bij een van de vele familie ‘dorpjes’ die aan de kant zijn. We delen kleding uit en schoenen. De mensen zijn hier heel blij mee. De gemiddelde levenverwachting in Swaziland is 35 jaar. De grote doodsoorzaak zijn Aids en de gevolgen van aids.

Na opnieuw een stempel te ontvangen hebben van Zuid-Afrika zetten we onze reis hier verder. We trekken verder door naar een nieuw wildpark. HluHluwe. Het park ziet er totaal anders uit dan Krugerpark. Het is veel dichter begroeid dus dieren terugvinden is een pak moeilijker hier.

Dit park is vooraal gekend voor zijn neushoorns. Toen deze een aantal jaren geleden bijna uitgestorven waren heeft dit park een soort van kweek en beschermingsprogramma gestart om de populatie terug op pijl te brengen.

In het park vandaag zagen we een neushoorn met baby, een babykrokodoil, een nyala met kind, een patrijs met kind, een impala met baby ( mogelijk de eerste van het seizoen).

Vanavond slapen we in een hotel van een grotere keten dus geen gezellig kleinschalig hotel zoals de laatste dagen, maar zeker niet slecht.

Tot morgen dan brengt de reis ons richting de kust.

dag 5 Swaziland

Hallo iedereen,

Heeft iedereen zijn paspoort bij de hand ? Vandaag trekken we vanuit zuid-Afrika naar Swaziland.

Aan de grensovergang bezoeken we een lokaal dorpje waar we de hutten mogen bekijken en een traditionele dans en muziek voor ons opgevoerd wordt.

De mannen mogen hier polygaam zijn, de enige voorwaarde is dat ze de bruidsschat moeten kunnen betalen, dit zijn 15 koeien. De koning heeft 16 vrouwen die elk een huishouden hebben, een eigen huis, … en dit allemaal op kosten van de inwoners van Swaziland.

De omgeving is prachtig, met prachtige bergen en dalen. De hoofdstad heeft maar 75.000 inwoners, en het land is ongeveer de helft van de België.

Morgen bezoeken we het armere gedeelte van het land, want het is wel al duidelijk dat dit land ook veel armoede kent.

Morgen hebben we onze reispas al terug nodig om Zuid-Afrika terug in te mogen J

PS foto's zullen voor morgen of vanavond zijn, het internet is hier te traag voor

Dag 4 kruger park

Hallo iedereen,

Vanmorgen ging de wekker vroeg af, 4.30u, maar als je de diertjes wil zien moet je er natuurlijk iets voor over hebben. Met een jeep trekken we richting Kruger.

Bij binnenkomst staan er ons al direct een aantal zebra’s op te wachten.

Vervolgens vinden we een stel leeuwen die een waterbuffel karkas aan het verorberen zijn.

We zien nog waterbuffels ( 2 de van de big 5)

De neushoorns mogen ook niet ontbreken samen met de olifant en een luipaard.

Ook dieren die niet tot de big 5 behoren zien we giraffen, wildebeesten, kliffspringers, springbok, nijlpaard, .....

Zo de zoo heeft ook geen geheimen meer voor ons ...

Tot morgen

dag 3 de panorama route

Goeiemorgen iedereen,

Zoals gisteren beloofd, foto's vanuit mijn prachtige kamer genomen terwijl ik dit verslag schrijf.

Vandaag hebben we een groot deel van de panorama route gereden. Vandaag is de hemel opgeklaard en kunnen we genieten van de prachtige omgeving.

Eerste stop zijn de 3 rondavels, dit zijn 3 heuvels uitgesleten in een prachtige canyon. Onderaan de canyon zien we een prachtige helderblauwe rivier, dam, die de watervoorraad voor de omgeving voorziet. Hier zien we dat deze omgeving nog veel watersnood heeft, het peil staat zeer laag.

De volgende stop is de kruising tussen de blyde en Treur rivier. Toen de kolonisten door deze streek trokken hielden ze halt aan de Trieste rivier, de mannen trokken verder met de boodschap over 3 weken terug te komen om verder te trekken. 3 weken werden er 6, 7 en meer tot het punt de vrouwen beslisten dat de mannen niet zouden terugkomen en ze zelf besliste door te trekken. Een week later aan een nieuwe rivierbedding ( de blyde ) kwamen de 2 groepen elkaar terug tegen. In de uitgesleten gaten van deze rivier is er goud gevonden.

Onze volgende zijn stopplaats de berlin waterval en god’s window.

Vervolgens stoppen we in een plaatsje Graskop waar we gaan eten. De lokale specialiteit zijn hier pannenkoeken, de pioniers moesten altijd alles mee nemen dus koken was vaak vrij eentonig. Tot op een moment ze ontdekte dat de termieten heuvels langs de kant gebruikt konden worden als oven. In deze ovens konden ze plots brood en bv pannenkoeken maken.

Onze laatste stop van de dag is een oud dorpje genaamd Pelgrims rest, hier zat de goudcommesaris die het goud kon uitbetalen. Het dorp is in de orginiele staat terug gebracht zoals toen het opgericht is. Er staat nog een hotel en de kerk die hier gezet is werd heel snel omgebouwd tot iets ‘nuttig’ namelijk een bar.

In het dorpje op de oude begraafplaats is er een graf dat er helemaal anders uitziet dan alle andere graven. Een normaal graf is van oost naar west, dit graf ligt van noord naar oost. Dit is Robbers grave. Deze man is een misdadiger, hij had een tent gestolen, hierop stonden zware straffen. Hij werd verbannen uit het dorp, maar niet voordat hij half geschoren werd over zijn volledige lichaam. Dit om aan de naburige dorpen te tonen dat het een misdadiger is en moet overleven in de wildernis alleen. Als er dus een halfgeschoren man opduikt in het dorp wordt hij automatisch geexecuteerd en in een noord-zuid gelegen graf begraven. ( het meest bezochte graf op dit kerkhof is dus een graf van een misdadiger) Op sommige graven vinden we de tekst terug, nl accidentele dood, dit zijn ter dood veroordeelde

Vanavond nog een rustige avond, morgen gaan we naar het Kruger park en hopen de big 5 te spotten, spannend…