zuid-afrika-hobo.reismee.nl

dag 13 struisvogelboerderij - cango grotten - zwartbergpas

Vandaag bezoeken we als eerste een struisvogelboerderij, weer een aantal nieuwe dingen geleerd over deze dieren. Zo zijn de zwarte veren, de mannetjes, de grijze de vrouwtjes. In het wild kunnen deze dieren tot 60 jaar en ouder worden .... En ze leggen tot 120 eieren per jaar !!! Van deze eieren komen er 80% uit.

De volgende halte zijn de cango grotten of ook wel wonder caves genoemd. ( hier moet ik afgaan op de verhalen van de mensen want hier heb ik voor gepast. ) Dank je wel Ann en Marc voor de mooie foto voor de mensen thuis.

Vervolgens ondernemen we een weeral prachtige tocht over de zwartbergpas. De hoogste punten zijn 1800m hoog, de weg is gemaakt door gevangen en er is ongeveer 9 jaar aan gewerkt. Wat een prachtige zichten !!

Onderaan in de ravijn krijgen we meer uitleg over dit prachtige deel van Zuid-Afrika. Dit is veroorzaakt door het verschuiven van tectonische platen 160 miljoen jaar geleden ! de platen zijn onder elkaar geschoven ( zoals op de volgende foto goed te zien is) normaal zie je in een dergelijk gebergte horizontale lijnen van de gesteentelagen, maar door het onder elkaar schuiven van de platen komen de lijnen verticaal te staan. Vroeger was dit de bodem van een zee !

In de terugweg zien we nog een prachtig weer fenomeen, een dekenwolk. Door de opstijgende vochtige warme lucht van de zee, die condenseert en wolken vormt op de koudere bergtoppen ontstaat er een soort van wolkendeken dat over de berg kruipt, aan de achterkant van de berg is de lucht terug warmer en zal deze terug opstijgen waardoor de wolken terug oplossen, met een prachtig zicht tot gevolg.

Morgen beloofd ook weer een spannende dag ... Kan iedereen een kaarsje branden dat we morgen walvissen kunnen zien ?

Werner

Ik zal alvast een kaarsje branden.